Lifestyle

Wat gebeurt er met je lichaam als je koud doucht?

Joy van Haelen
Joy van Haelen
BSc Communicatiewetenschap
|
April 11, 2023
Joy van Haelen
Joy van Haelen
BSc Communicatiewetenschap
Persoon is koud aan het douchen.

Neem jij al een dagelijkse koude douche? Zo niet, dan is het zeker iets om te overwegen. Het is niet alleen goed voor je gezondheid, ook je motivatie krijgt er een enorme boost van. Tegenwoordig zijn er dan ook ontzettend veel mensen die al genieten van de voordelen van koud douchen. Nu jij nog!

Over welke temperatuur praten we bij een koude douche?

Maar op welke temperatuur douchen al die bikkels dan? Nou ja, eigenlijk gewoon... koud koud. Ja echt, die warme kraan helemaal dicht en alleen de koude kraan open. In de zomermaanden heb je geluk: dan is het koude kraanwater van zichzelf al een graad of 5 warmer dan in de winter.  

Wat zijn de voordelen van koud douchen?

Nu zal je misschien denken: ‘maar ik heb toch niet voor niets die warme kraan, waarom zou ik bewust onder een koude douche gaan staan?’. Omdat het echt heel gezond voor je is. Niet alleen fysiek, ook mentaal kan je er veel voordelen uithalen. Uiteindelijk kan je ook niet meer zonder die dagelijkse koude plens water.

Koud douchen geeft je meer motivatie

Ja, je leest het goed. Na een koude douche heb je meer motivatie. Hoe dat kan? Als je een koude douche neemt, maken je hersenen meer dopamine aan. Dat stofje zorgt ervoor dat je je gemotiveerd voelt. Blootstelling aan koud water blijkt je dopamine zelfs met 250% te kunnen verhogen [1].

Heb je een dag voor de boeg waarin je veel moeilijke dingen te doen hebt? Dan kan je dus veel voordeel halen uit een koude douche in de ochtend. Die verhoogde dopamine houdt namelijk nog urenlang aan nadat je onder de koude douche uit bent. Zo kan je de hele dag extra hard door blijven werken.  

Agenda om te plannen na het koud douchen.

Welk supplement past bij mij?

Doe de vitaminetest en kijk welke vitaminen en mineralen jij nodig hebt.

Doe onze vitaminetest

Een koude douche helpt je wakker te worden

Nog een reden om koud te douchen aan het begin van je dag: je wordt er lekker wakker van. Heb je last van opstartproblemen in de ochtend? Niet voor lang. Na de eerste seconde onder een koude douche ben je gegarandeerd klaarwakker. De shock die je krijgt van de lage temperatuur zorgt er gelijk voor dat je lijf op ‘aan’ komt te staan.  

Koud douchen helpt je immuunsysteem

Dit is misschien de meest gebruikte reden om koud te douchen. Het zou er namelijk voor zorgen dat je minder snel ziek wordt. Een aantal jaar geleden is dat hier in Nederland onderzocht. Toen bleek dus dat mensen die koud douchen zich minder vaak ziek melden op werk [2]. Die koude douches activeren namelijk je immuunsysteem [3].  

Je gemoedstoestand wordt beter van een koude douche

Niet alleen lichamelijk voel je je beter als je koud doucht. Ook is het goed voor je gemoedstoestand [4]. Sowieso ben je trots op jezelf als je net onder die koude douche uitstapt. Het blijft toch een hele drempel die je over moet. Maar ook op de langere termijn zal je je over het algemeen gewoon een stuk gelukkiger voelen. Op zoek naar een manier om lekkerder in je vel te zitten? Zo simpel kan het dus zijn.  

Persoon is vrolijk na het nemen van een koude douche.

Heeft koud douchen ook nadelen?

Er zitten ook een paar nadelen aan koud douchen. Ten eerste is het natuurlijk heel erg koud en niet zo prettig. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat je ’s nachts minder goed slaapt. Ook zou een koude douche spiergroei kunnen remmen na het krachttrainen. Maar geen paniek: de meeste nadelen van koud douchen heb je zelf in de hand.

Laten we maar gewoon beginnen met het meest duidelijke nadeel van koud douchen: het is gewoon heel erg koud. In de zomer is dat lekker om af te koelen, maar over het algemeen is een warme douche toch wel een stuk prettiger. Vooral als je het al koud hebt is een koude douche niet ideaal om weer op temperatuur te komen. 

Ook laat in de avond is een koude douche niet de beste optie. Door de energieboost die je ervan krijgt kan het zijn dat je minder goed slaapt als je nog laat onder de koude straal hebt gestaan. Als je koud wilt gaan douchen, kan je dit dan ook het beste zo vroeg mogelijk op de dag doen. Dan heb je ook het meeste profijt van de voordelen.

Als laatste zou een koude douche na het trainen krachttoename en spiergroei kunnen belemmeren. Wat wel belangrijk is om erbij te zeggen: het effect van kou na het trainen is alleen getest met een ijsbad na de training [5].

Dus ben je een echte die hard in krachttraining en wil je je training zo optimaal mogelijk doen? Dan is het misschien handig om niet gelijk onder de koude douche te springen na het sporten. Wacht dan even een uur of 4, of neem je douche voor het sporten.

Koud douchen in de ochtend of avond?

Koud douchen kan je het beste in de ochtend doen. Die koude douche geeft je dan meer dopamine, een boost in energie én een betere gemoedstoestand. Dat is natuurlijk wat je wil hebben in de ochtend. Zeker als je een drukke dag gepland hebt haal je hier veel voordeel uit!

Het is trouwens ook superfijn als je al gelijk in de ochtend over een grote drempel heen bent. Na een koude straal mag je natuurlijk trots op jezelf zijn, en het zet gelijk de toon voor de rest van de dag. Over die kou hoef jij je vandaag trouwens ook niet meer druk te maken.

Daarnaast is het sowieso niet het beste idee om in de avond koud te douchen. Die energieboost hebben we dan namelijk niet echt meer nodig. In de avond heb je veel meer aan een lekkere warme douche. Die helpt je juist te ontspannen en tot rust te komen voor een diepe slaap.

Je weet nu dus wat je te doen staat als je morgenochtend wakker wordt: goed starten met een koude douche.

Viteezy kaartje en koffie.

Hoelang moet je koud douchen voor een positief effect?

Hoelang je koud moet douchen hangt af van je ervaring. Bouw dit in het begin langzaam op. Start met 20 seconden en doe hier iedere dag 5 seconden bij. Dit doe je tot je 2 de minuten haalt. Hetzelfde geldt trouwens voor de temperatuur: begin niet gelijk ijskoud, maar draai de temperatuur iedere dag iets terug.

Uiteindelijk zal je voor jezelf goed kunnen aanvoelen hoe lang je ideale koude douche is. De een houdt het wat langer vol dan de ander. Ook kan het van dag tot dag verschillen. En dat is dus helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat je het onderdeel maakt van je routine en dat je het regelmatig doet. In ieder geval hoeft een koude douche helemaal niet lang te duren. Helaas: tijdgebrek is geen excuus.

Dat je maar zo kort onder het koude water hoeft te staan is ook juist wat deze gezonde gewoonte zo bijzonder maakt. Het kost je maar een paar minuten per dag en vervolgens heb je er de hele dag profijt van. 

Conclusie: is koud douchen goed voor je?

Op de vraag of koud douchen nu goed voor je is antwoorden we met een volmondig ja. Je lijf wordt er ontzettend blij van en jij zelf uiteindelijk ook. Het kost je elke dag maar een paar minuutjes en je krijgt er de hele dag wat voor terug.

Doe onze vitaminetestBekijk onze vitamines

Advies op maat

De vitaminetest is ontwikkeld in medewerking met de volgende experts.

Doe de vitaminetest
Sharon A.

Orthomoleculair therapeut

Remko K.

Cardioloog en onderzoeker

Sharon A.

Orthomoleculair therapeut

Remko K.

Cardioloog en onderzoeker

Referenties

[1] Šrámek, P., Šimečková, M., Janský, L., Šavlíková, J., & Vybíral, S. (2000). Human physiological responses to immersion into water of different temperatures. European Journal of Applied Physiology, 81(5), 436–442. https://doi.org/10.1007/s004210050065  

[2] Buijze, G. A., Sierevelt, I. N., Van Der Heijden, B. C. J. M., Dijkgraaf, M. G. W., & Frings-Dresen, M. H. W. (2016). The effect of cold showering on health and work: A randomized Controlled trial. PLoS One, 11(9), e0161749. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0161749  

[3] Janský, L., Pospisilova, D., Honzová, S. Š., Uličný, B., Šrámek, P., Zeman, V., & J, K. (1996). Immune system of cold-exposed and cold-adapted humans. European Journal of Applied Physiology and Occupational Physiology, 72(5–6), 445–450. https://doi.org/10.1007/bf00242274

[4] Shevchuk, N. A. (2008). Adapted cold shower as a potential treatment for depression. Medical Hypotheses, 70(5), 995-1001. https://doi.org/10.1016/j.mehy.2007.04.052  

[5] Petersen, A. C., & Fyfe, J. J. (2021). Post-exercise cold water immersion effects on physiological adaptations to resistance training and the underlying mechanisms in skeletal muscle: a narrative review. Frontiers in sports and active living, 3. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.660291

Joy van Haelen
BSc Communicatiewetenschap
Lees meer over Joy
Lees meer over Joy

Joy is na het afronden van haar bachelor Communicatiewetenschap begonnen als blogger bij Viteezy. Via de blogs probeert ze haar grote interesse in vitamines, voeding en gezondheid met mensen te delen. De informatie uit haar blogs is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Dit artikel is geschreven door Joy van Haelen

Dit artikel is geschreven door Joy van Haelen
Lees meer over Joy
Ontdek alle artikelen
Ook interessant:
Lifestyle6 makkelijke tips om je stress te verminderen

Heb je last van stress? Wij geven 6 tips die echt helpen om stress te verminderen en spaning te verlagen. Lees hier wat je kunt doen!

February 28, 2024

LifestyleSporten tegen stress: Voel minder stress door te bewegen

Sporten is één van de middelen tegen stress. Hier lees je welke voordelen beweging heeft en hoe het helpt om stress te verminderen.

February 28, 2024

LifestyleDe do’s en don’ts voor een goede huidverzorging

Wat zou iedereen moeten doen voor een goede huidverzorging? Dit zijn al onze do's en don'ts voor de beste huidverzorgingsroutine!

February 28, 2024

© Viteezy 2023 - Alle rechten voorbehouden
Start TEST
Uitverkoop risico: hoog
 | Gratis verzending